Thursday 9 February 2017

Program 3K.

Program 3K.
1. Kebersihan, 
2. Kesihatan,
3. Keselamatan.

Membudayakan sekolah selamat & sejahtera.






Membudayakan sekolah selamat & sejahtera.


JADUAL WAKTU UPSR 2017

JADUAL WAKTU UPSR

11-14hb & 18hb September 2017




Jangan Tunggu Format Peperiksaan Untuk Mulakan P&P.

ISNIN, 16 JANUARI 2017

SUNGAI PETANI: Golongan guru diingatkan agar tidak menunggu format peperiksaan tahun lalu untuk 
dijadikan rujukan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P).

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Dr Khair Mohamad Yusof, berkata sebaliknya guru perlu mengikuti kurikulum yang disediakan Kementerian Pendidikan yang sudah pun lengkap dan memenuhi semua aspek pendidikan pada masa kini.

"Kurikulum standard baharu bagi sekolah rendah dan menengah sudah disemak semula, kita tidak mahu ada dalam kalangan guru yang menunggu format peperiksaan lalu dan kalau tidak ada format, mereka akan guna format yang lama.

"Dalam kurikulum kita sediakan, kita sudah terangkan apa yang perlu diajar, apa yang perlu dicapai dan apa yang perlu ditafsir, itu sudah mencukupi," katanya selepas menghadiri Program Bicara Profesional, Guru Muda 1Malaysia Daerah Kuala Muda/Yan Tahun 2017 di sini, hari ini.

Sementara itu, beliau berkata, dalam memperkasakan pembelajaran abad ke-21, pelajar dalam kategori berkeperluan khas dan anak-anak Orang Asli tidak akan dipinggirkan.

"Kita akan meneruskan apa yang telah dilaksanakan sebelum ini dan akan memperhebatkan lagi P&P agar golongan itu tidak ketinggalan.

"Abad ke-21 adalah pembelajaran berasaskan murid, kita menilai mereka berasaskan aktiviti, kebolehan berinteraksi, tidak tertumpu hanya kepada peperiksaan semata-mata," kata Khair. - BERNAMA

Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM)


Image may contain: textAkta Pendidikan 1996 subseksyen 117 (a) memperuntukkan kepada Ketua Nazir Sekolah tanggungjawab bagi memastikan taraf (standard) pengajaran yan g memuaskan diwujudkan dan dikekalkan di institusi pendidikan.

Menyedari pentingnya tanggungjawab ini dilaksanakan dengan berkesan, JNJK telah memperkenalkan satu standard kualiti pendidikan yang jelas dan komprehensif yang dikenali sebagai Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) 2010. SKPM 2010 mengandungi lima Standard yang merangkumi semua aspek yang menjurus kepada pewujudan kualiti pendidikan yang memuaskan iaitu :

STANDARD 1
Kepimpinan sekolah berperanan sebagai pemimpin berimpak tinggi dan berupaya menggembleng dan menggerakkan warga sekolah secara bersepadu untuk memajukan sekolah dan meningkatkan kualiti pembelajaran dan pengajaran (P&P)

STANDARD 2
Organisasi sekolah diuruskan dengan mengambil kira potensi dan keperluan staf, kemudahan sumber dalaman dan memanfaatkan sumber luaran supaya sekolah dapat berfungsi dengan cekap dan berkesan.

STANDARD 3
Bidang kurikulum, kokurikulum dan sukan, dan hal ehwal murid diurus dengan cekap dan berkesan bagi memastikan sekolah berfungsi sebagai institusi pembelajaran dalam melahirkan murid yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.

STANDARD 4
Guru merancang dan malaksanakan proses P&P yang berkualiti tinggi dan bersungguh-sungguh untuk memperkembangkan potensi dan pencapaian murid pada tahap optimum secara berterusan.

STANDARD 5
Kemenjadian Murid. Pendidikan di sekolah melahirkan murid yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, beraklak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri.

e-Library Perpustakaan Negara.


Utk makluman semua perpustakaan negara malaysia telah melancarkan 1 site di mana sesiapa sahaja boleh membaca buku secara online di pautan :-


Tuan/puan boleh membaca buku tersebut dgn hanya perlu register butiran maklumat diri dlm portal yg diberikan. Setelah selesai register terus log in pada portal tersebut.

Utk baca buku yg diminati klik pada butang "borrow".
Sekian utk makluman kita bersama dan selamat membaca.

COUNTDOWN TO UPSR 2017

February 10, 2017 = 206 Hari ke UPSR.

HAPPY THAIPUSAM

From my FB and Twitter to all my Hindu friends :-


PROGRAM JOM KE SEKOLAH!











HAPPY CHINESE NEW YEAR1

From my FB and Twitter for all my Chinese friends:-